Trasllado aquí les esmenes /comentaris que m’ha passat un company de la meva assemblea que no ha pogut registrar-se:
Pàg.1, paràgraf 4.
On diu “Intervenir sobre el mercat a través de la regulació social i ambiental” hi hauria de dir “Intervenir en la propietat i el mercat a través de l’extensió del sector públic i de la regulació…”
Raó: sense la propietat pública, la regulació del mercat té uns efectes limitats.
2
Pàg.4, apartat1, “Un nou model econòmic i ecològic basat en el bé comú”
Si afirmem que “ el model eoonòmic que proposem es fonamenta en una economia orientada a satisfer les necessitats de les persones”, és que volem arribar a una economia on la llei del valor, l’obtenció del màxim benefici i la propietat privada comencin a estar, com a mínim, restringides.
I per això no n’hi ha prou amb “un sector públic potent” (p.6, paràg.3): a la França gaullista n’hi havia un de ben potent, que en part encara perdura, i com que no crec pas que el nostre objectiu sigui aquest, s’hauria de dir que el sector públic ha de ser el principal i que el sector privat capitalista (per distingir-lo de la petita producció privada) hi ha de tenir una funció subordinada.
També convindria apuntar que hi ha d’haver un sector de propietat mixta públicoprivada, per raons canviants i molt diverses (necessitat d’inversions i de tecnologia exteriors, restriccions imposades per acords internacionals, via per controlar grans empreses estrangeres i evitar que se’n vagin…).
3
Pàg.6,7…
L’apartat 1.1 “Model eonòmic i productiu” en general i alguns subapartats en particular (per exemple, “Regular els mercats”), més que explicar el model econòmic a què volem arribar, donen orientacions de treball a partir de les condicions d’ara, per exemple, quan parla de la necessitat de regular els mercats per impedir l’abús de poder dels monopolis i oligopolis, o bé que no hi hauria d’haver bancs massa grans…
S’ha d’explicitar clarament la diferència entre els objectius estratègics a què tendim i els canvis més urgents que volem impulsar o que ens permet la relació de forces present, cosa que hauria de correspondre a la diferència entre els paràgrafs que segueixen el títol
“Un nou model econòmic i ecològic basat en el bé comú” i els subapartats 1.1, 1.2, etc.
Si no es fa així, llavors pot semblar que el nostre horitzó estratègic no va gaire més enllà d’una modernització de la socialdemocràcia o del nacionalisme econòmic a la francesa.
4
Pàg.6, “Regular els mercats”
On diu “La contínua liberalització dels mercats ens ha conduït a la Gran Recessió…”, s’hauria de canviar per “L’extraordinària liberalització dels mercats financers ha contribuït decisivament a donar una dimensió internacional, sobretot europea i nord-americana, a la Gran Recessió…”
Raó: La causa de la Gran Recessió no és, en general la liberalització dels mercats.
5
Pàg.8, “Recerca i innovació”
El que s’hi diu, pitjor o millor, ja ho fa la Generalitat. Un element distintiu seria aquest: aportació de fons públics per crear empreses mixtes públicoprivades a partir de les microempreses innovadores que apareixen a recer de les universitats.
6
Pàg.8, “Teixit comercial”
No hi ha cap referència al suport públic a les centrals de compra i a l’especialització del petit comerç…
7
Pàg.10, “Persones autònomes”
S’hauria d’identificar els principals grups d’autònoms, que tenen problemes força diferents: els que ho són simplement perquè una llei els va obligar a deixar de ser assalariats, com els transportistes de carretera; els treballadors autònoms dependents o TRADE, que treballen essencialment per a una empresa, però que de fet no tenen reconegutel seu estatut legal perquè les empreses no els volen reconèixer i per deficiències de les mateixes normes que els haurien d’emparar; els autònoms amb assalariats o sense, que treballen per al públic en general…