Creiem que cal millorar el model educatiu a la primària i la secundaria. Caldrà revisar el sistema educatiu per posar-lo al nivell dels països que, des d’un punt de vista educatiu, han generat major equitat. Tenim un model amb bons professionals que, per manca de recursos, no atén prou bé la diversitat i exclou del sistema els nens i nenes que no responen a un estàndard d’un model educatiu obsolet. Aquest model no és coherent amb les necessitats i valors de la societat que volem.
Millora de l’ensenyament a primària i secundària
Proposo subtituir:
“Tenim un model amb bons professionals que, per manca de recursos, no atén prou bé la diversitat i exclou del sistema els nens i nenes que no responen a un estàndard d’un model educatiu obsolet. Aquest model no és coherent amb les necessitats i valors de la societat que volem”
per:
“Tenim un model amb bons professionals que, per manca de recursos, no pot atendre prou bé tota la diversitat. Cal que s’estableixi una “discriminació positiva” per aquells centres que tenen alumnat amb més diversitat i més necessitats. Cal posar més recursos: professorat, formació, assessorament, per tal de poder atendre amb igualtat a tot tipus d’alumnat.”
Apostem per un model educatiu inclusiu per a tots els alumnes, que doni l’oportunitat de que tothom sigui membre de ple dret a la seva aula.
Amb projectes educatius basats en l’equitat i la igualtat que permetin que cada alumne pugui desenvolupar al màxim les seves potencialitats, que permetin construir feines compartides en comú a partir del diàleg, la comunicació i el respecte. Amb projectes educatius transversals que proposin estratègies metodològiques i organitzatives que garanteixin la participació i l’aprenentatge de tots els alumnes, la coherència entre les diferents etapes per construir persones, ciutadans autònoms, independents i crítics.
Amb projectes participats per la comunitat educativa, on les metodologies inclusives i participatives, es derivin de la cooperació entre l’alumnat, famílies, professionals i comunitat educativa àmplia.
Cal repensar els perfils professionals i els equipaments i dispositius d’atenció que donin suport a l’educació inclusiva. Cal activar la previsió feta fa molts anys de transformació i canvi de rol dels Centres d’Educació Especial. Cal incrementar les dotacions de plantilla en funció de les necessitats identificades als diferents territoris. Cal un treball acurat amb Salut per entomar i atendre d’una vegada les problemàtiques de salut mental que presenten els nens i nenes i joves i que estan creixen de manera exponencial. També cal un treball acurat amb Benestar Social i Família i amb Treball per dissenyar i incrementar les ofertes adreçades als joves i adults. Només una vida el màxim d’autònoma garanteix la fita d’haver assolit una societat inclusiva.
“S’ha de revaloritzar la funció dels docents potenciant la seva renovació pedagògica millorant la formació inicial i continua, aportant recursos materials, reduccions horàries i incientius econòmics i impulsant una nova concepció de la tasca professional, basada en la cultura del treball en equip i l’actualització de les metodologies didàctiques per donar resposta a la diversitat de l’alumnat.”
Un aspecte bàsic per millorar la qualitat de l’ensenyament es reduir les ratios fins a 15 / 20 alumnes per professor en primaria / secundaria.
D’aquesta manera se podrà tractar de forma personalitzada les necessitats dels alumnes.
En las últimas décadas vemos que crece el número de profesores y profesoras que introducen en sus clases pedagogías alternativas con resultado excelentes.
Estas pedagogías van dirigidas de manera transversal a todo el potencial que tienen niñas, niños, adolescentes y jóvenes.
Toman en cuenta la actividad física y la acción, siendo los mas beneficiados aquellos que desbordan energía. Actividad fisica, deporte de manera cooperativa y no competitiva.
Desarrollo cognitivo, introduciendo estudios articulados que sean concretos y que responda a la demanda de los educandos. Una educación basada en el autodescubrimiento, la sabiduría del conocimiento, mas que la acumulacion de conocimientos.
Desarrollo social que es la habilidad de gestionar las emociones propias y de los demás, relaciones de trabajo en equipo, de cultura de paz y multiculturalidad. Desarrollo de la inteligencia emocional.
Desarrollo estetico Se trata de atender las diferentes artes, arquitectura, geometria universal. Direccionando las labores para expresar leyes, pautas y principios a traves de las Artes plasticas, construcciones y manualidades renovando la escencia de la plasticidad y dinamismo de la geometria y leyes universales.
Desarrollo ecologicoLa ecologia, el medio ambiente, y el uso coherente y sostenibles de los recursos de la Tierra. biohuertos, manejo del material reciclabe. Tendiendo a la autosustentabilidad de acuerdo al entorno.
Desarrollo productivoDesarrolla la autosustentabilidad prepara para la vida practica, la producción, oficios. Este punto invita a las autoridades municipales, regionales a implicarse más en la educación.
Desarrollo personal Trata de promover el desarrollo ético, solidario de cuidado personal y hacia el otro.Apuntando no solo a la erudición sino también a la practicidad a la sabiduría, al humanitarismo en todas sus faceta. Tener ciudadanos y ciudadanas responsables , emocionalmente estables, íntegros seguros y felices.
Todos estos puntos son transversales.En definitiva promueven la transformación del individuo y de la humanidad.
Como decíamos anteriormente los profesores y profesoras conscientes de los retos de la educación del Siglo XXl, ponen toda su capacidad y creatividad en ello, pero consideramos que debe ser una política de estado, autonómica, regional, municipal, el apoyar a esta generación de maestros que en dosis muy pequeñas hacen sus aportes en sus lugares de trabajo.
Des de l’eix d’educació de Barcelona en Comú proposem algunes esmenes i la incorporació d’algunes idees (ho assenyalem en negreta):
Millora de l’educació primària i secundària (títol canviat)
Creiem que cal millorar el model educatiu a la primària i la secundaria. Caldrà revisar el sistema educatiu per posar-lo al nivell dels països que, des d’un punt de vista educatiu, han generat major equitat. Haurem d’impulsar un compromís ètic i moral, per transformar l’escola i la societat i generar un sistema educatiu no segregador.
Tenim un model amb bons professionals que, per manca de recursos, no atén prou bé la diversitat i exclou del sistema els nens i nenes que no responen a un estàndard d’un model educatiu obsolet. Aquest model no és coherent amb les necessitats i valors de la societat que volem.
Cal dissenyar un currículum obert i menys restrictiu i organitzacions i metodologies que facilitin el treball interdisciplinari posant infants i joves al centre de l’aprenentage.
L’objectiu de l’escola ha de ser educar ciutadanes i ciutadans, persones autònomes, independents i crítiques amb capacitat per construir un món més just.
És imprescindible trobar maneres més fiables de gestionar els territoris, de definir la funció de la inspecció educativa del futur, dels Centres de Recursos del Professorat, dels moviments de renovació pedagògica i d’altres equipaments educatius per tal que prioritàriament actuïn per la transformació dels centres educatius i de l’educació dels nens i joves actuals i futurs.
És important que en aquest apartat plantejem el model Institut Escola, per una educació infanti, primària i secundària que doni continuitat als projectes educatius.