Construïm sobirania popular contra la globalització neoliberal

europa-i-internacion

#1

Arreu del món, la ciutadania s’està rebel·lant contra el segrest de les sobiranies pels mercats globals i per unes institucions transnacionals antidemocràtiques. Les darreres dècades d’hiperglobalització han estat caracteritzades per la manca de voluntat dels governs a posar sota control democràtic les finances i l’economia. Aquesta obediència al mandat de les elits econòmiques ens ha portat a la major crisi dels nostres temps, comportant el creixement de la desigualtat fins al punt on només vuit persones posseeixen més riquesa que la meitat de la població del món.

En el millor dels casos, aquesta frustració ciutadana es tradueix en moviments horizontals i inclusius que demanen una “democràcia real” com ara el 15M, les primaveres àrabs, l’Occupy Wall Street o el Nuit Debout, però massa sovint qui l’aprofita és la dreta autoritària, masclista i xenòfoba. Ens preocupa l’auge de l’extrema dreta: confrontar grups humans, tancar fronteres per a les persones i obrir-les per al capital és la base de la desigualtat. Calen, més que mai, espais que defensin la sobirania popular des d’una perspectiva internacionalista, pacifista i antiracista i que posin la ciutadania i els drets socials per davant dels dictats dels mercats.

Per construir un sistema internacional realment solidari i democàtic, cal tornar a posar l’economia i les finances sota control d’institucions democràtiques. Recordem com, acabada la segona guerra mundial, es va haver d’establir una forta restricció a la circulació de capitals, així com una cooperació comercial entre països, sense renunciar a portar a terme polítiques que afavorissin el seu propi model de desenvolupament. Les regulacions posaven els bancs al servei del comú arreu del món, establint límits contundents, amb un paper molt rellevant per la banca pública. Amb la caiguda d’aquest sistema internacional monetari i financer a inicis dels 70s, els Estats van començar a cedir el control sobre les seves economies, amb les conseqüències nefastes que estem vivint.

Aquesta cessió de control, a Europa s’ha efectuat amb la pèrdua de sobirania dels Estats membres cap a institucions poc transparents i escassament democràtiques de la UE. Aquestes han mostrat que, més que servir els ciutadans europeus, treballen pels interessos dels poders econòmics globals. A Grècia, aquestes institucions i els Estats més poderosos han imposat austeritat i privatitzacions sota el pretext del deute i el manteniment de l’euro, mostrant que aquesta democratització difícilment es podrà dur a terme de forma negociada. El fracàs de l’intent de Syriza de flexibilitzar l’austeritat i reduir el deute, també ens demostra els límits d’intentar canviar l’eurozona. Els casos grec o xipriota van mostrar la naturalesa real de la Unió Europea com una aliança poc solidària, on cap estat assumeix responsabilitat per cap altre i on, de fet, els executius més poderosos es beneficien del compromís de la resta a no exercir llur sobirania.

No podem permetre que les institucions de la Unió Europea segueixin actuant en favor de les elits econòmiques i financeres, segrestant la democràcia. Hi ha una alternativa. Ens cal una “Altra Europa”, on plantegem seriosament la recuperació de la sobirania ciutadana, incloent la sobirania econòmica i monetària. Hem de treballar per establir acords de cooperació internacional que facilitin l’estabilització dels tipus de canvi i la regulació dels fluxos comercials. Paral·lelament hem d’estudiar repudiar alguns tractats europeus que atempten contra la sobirania dels ciutadans i formen part de l’arquitectura restrictiva de la Unió Monetària, com el Pacte d’Estabilitat i Creixement. A més, volem que es porti a terme una auditoria ciutadana del deute públic, procedint a l’impagament d’aquella part que sigui il·legal, il·legítima, odiosa o insostenible socialment.

Assimilar aquesta posició sobiranista i crítica amb l’híperglobalització a la d’un replegament nacional de dretes és una falsa dicotomia que implica defensar, per actiu o passiu, el projecte neoliberal. Hem de construir un nou projecte democratitzador, anti-racista i inclusiu que pugui plantar cara a les desigualtats i aprofundir la governança democràtica. Cal copsar la paradoxa de la globalització, que fa que l’agenda d’integració que no respecta les democràcies estatals generi reaccions nacionalistes, aprofitades per l’extrema dreta. “Més Europa”, per tant, està portant a més nacionalisme, més racisme i menys cooperació internacional. Aquest fet no és nou en la història europea, on s’ha intentat diverses vegades posar en marxa globalitzacions centrades en el lliure comerç i la moneda comuna, i han acabat en reaccions nacionalistes i en guerres. Impulsem una Europa de Pau, solidaritat i cooperació, oposada a les inversions i intervencions militarsque impulsa l’OTAN. Una Europa que aculli i no rebutgi i una Europa que projecti un model de cooperació entre pobles, amb ple respecte de les persones i els seus drets.

Des dels Comuns treballarem per construir un nou sistema internacional basat en el respecte a la sobirania dels ciutadans, així com a la carta dels Drets Humans. Començarem exercint les sobiranies per controlar els moviments de capitals, posar fre a la financiarització i defensar els nostres objectius polítics. Ho farem a través de control democràtic de les finances i amb polítiques redistributives, industrials i comercials que fomentin raonablement els nostres models de desenvolupament sense fer la competència deslleial a la resta de països. Així podrem generar un cercle virtuós global.

En definitiva els Comuns defensem una veritable estratègia internacionalista front a l’Europa de les finances, basada en la solidaritat real i les aliances entre iguals.


Sobirania front UE
Diagnosi d'Europa i internacionalisme
#5

Molt d’acord amb aquesta aportació de @mlascorz Només des de la plena sobirania podem fer front a la ofensiva neoliberal, i començar a construir una veritable aliança de pobles lliures. Només des de la plena sobirania podem construir un país per a la gent treballadora.


#6

Em sumo a la proposta del @mlascorz. Ens cal un debat en clau estratègica per repensar les opcions reals de reformular els marcs polítics existents. La correlació de forces actual i, sobretot, les hipotètiques correlacions futures a curt termini en el si de l’actual Unió Europea ens hauria de fer plantejar-nos quina és la millor opció a mig termini per assolir una reducció efectiva de la desigualtat i una defensa real de la sobirania. El tema que tenim sobre la taula és central dins del moment històric que ens ha tocat viure, ens mereixem un debat basat en els arguments, reposat, horitzontal i fratern.


#7

Bona aportació. És molt important no caure en el fals binari de ‘o defenses el sistema neoliberal o estàs amb Le Pen’. És insultant i pot allunyar qui tingui crítiques legítimes de la globalització neoliberal i les institucions multilaterals que la promouen. Els Comuns hem de tenir un discurs molt més complexe que critiqui la UE i els efectes nocis de la liberalització descontrolada en les nostres vides alhora que denuncïi amb contundència la xenofòbia i el racisme de l’extrema dreta. Si no, ens convertirem en el PSOE amb millor disseny gràfic.


#8

Estic molt d’acord amb les idees generals que planteja aquest text.

Esmenes:

  1. Després de “oposada a les inversions i intervencions militarsque impulsa l’OTAN”. afegiria: “Cal lluitar també contra el projecte d’exèrcit europeu que s’impulsa a la UE com a manera d’avançar en la integració política i en la militarització del continent.”
  2. A la frase “Paral·lelament hem d’estudiar repudiar alguns tractats europeus que atempten contra la sobirania dels ciutadans i formen part de l’arquitectura restrictiva de la Unió Monetària, com el Pacte d’Estabilitat i Creixement.” diria que “cal rebutjar els tractats que atempten contra” (esborraria “estudiar” i “alguns”).

#9

Esmena:

Afegiria: L’Eurozona ha provat ser un fracàs històric sense precedents que està posant en perill la convivència entre pobles europeus, que ja no permet la sortida de la crisi i així dona ales a l’extrema dreta.


#10
  1. Totalment d’acord amb en @mlascorz i les aportacions següents. La @Kate reclamava un discurs més complex criticant la UE i el neoliberalisme al mateix temps que la xenofòbia i el racisme de l’extrema dreta. Voldria afegir el meu gra de sorra des d’un punt de vista teòric i pràctic.

La lectura d’en Marc encaixa molt bé amb la interpretació de l’economista polític Mark Blyth [per ex “Global Trumpism” https://www.youtube.com/watch?v=Bkm2Vfj42FY o “On the Future of the Eurozone” https://www.youtube.com/watch?v=S31VLG8Qi78 ] de l’actual context polític i social. El gran economista britànic Wynne Godley, els models del qual van predir la crisi de 2008 entre altres, va culpar a Maastricht and all that adequadament al tractat de Maastricht del 1992 que funda la Unió Europea i la moneda única com un mecanisme recessionari en potència que liquida de facto la capacitat dels Estats de gestionar d’absorbir shocks econòmics negatius regionals. La liquidació de la sobirania econòmica dels pobles europeus ja estava inscrita en el mateix tractat de Maastricht, que l’economista australià Steve Keen qualifica com la “nota de suicidi” de la Unió Europea.


#11
  1. Com assenyala l’economista Ha-Joon Chang, l’austeritat que imposa l’euro es ven com a necessitat econòmica, però amaga un projecte essencialment polític: és en si un projecte reaccionari de per si que condemna als pobles europeus a guerres de devaluacions competitives salarials, és a dir, estructuralment enfocades a desmantellar l’Estat de benestar i repressió salarial ad infinitum. La “disciplina fiscal” era la mateixa missió fundacional de l’euro segons el seu propi arquitecte, Robert Mundell, economista monetarista neoliberal [ https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/jun/26/robert-mundell-evil-genius-euro ]. Aquesta delicada combinació de pensament reaccionari i incompetència a les que les elits europees ens tenen acostumats resulta en una disciplina fiscal que liquida al poder polític la capacitat d’inversió en productivitat en moments claus i en canvi facilita la reducció de salaris com a única solució a l’hora d’equilibrar desajustos en la balança comercial entre països que comparteixen moneda única. En aquest sentit, l’euro és una institució internacional molt similar al patró or en ple col·lapse del poder imperial britànic (1920s), que davant d’una façana de disciplina fiscal imposava periòdicament el cost de l’ajustament econòmic sobre les classes treballadores, exacerbant descontent social i tensions nacionals fins que van esclatar en forma de Primera i Segona Guerra Mundial.

És particularment simptomàtica del fracàs del neoliberalisme la pèssima gestió a Estats Units i tot Europa de la crisi econòmica de 2008: el rescat del sector financer -en el fons el 20% més ric de cada país- via l’Estat a costa d’aprimar despesa en pensions, sanitat i educació de la que es beneficia sobre tot el 80% i en particular el 20% més pobre de facto va constituir una transferència neta de riquesa cap a les elits europees a costa dels seus respectius pobles - que en alguns casos portaven ja temps en estancament salarial. Les revoltes populars i democràtiques del 2011 arreu del món tenien raó en avisar de l’agonia del Minotaure Global (com el caracteritzava Varoufakis). Fins i tot la seva versió reaccionària, tant en forma nativista -Le Pen, UKIP, Wilders, Petry- com islamo-feixista/jihadista, té part de la raó en impugnar aquest paradigma institucional, però la diferència clau és que és incapaç d’oferir alternatives reals i substantives als problemes econòmics de la societat més enllà de racisme, essencialisme xovinista i xenofòbia. El problema és que els seus diagnòstics teòrics són igual de reaccionaris a efectes pràctics perquè comparteixen el mateix marc teòric econòmic que els neoliberals. En tot cas, aquestes revoltes populars de signe polític contrari són conseqüències lògiques d’una arquitectura econòmica i política de la UE que és extremadament disfuncional degut a les seves pròpies fundacions teòriques i pràctiques, basades en un neoliberalisme caduc que Stiglitz mateix feia un any declarava mort.

En aquest sentit volia assenyalar que el neoliberalisme ja no es troba a l’ofensiva, sinó en defensiva sobre tot per l’actual avenç de posicions polítiques neo-feixistes arreu del món (monstres que el neoliberalisme mateix ha produït), que demanen més competència entre països i menys solidaritat internacionalista, més proteccionisme i replegament nacional entorn d’ideals essencialistes i xovinistes. És molt possible ja que victòries de Geert Wilders a Holanda o de Le Pen a França liquidin la Unió Europea tal com la coneixem - és una realitat que hem d’estar llestos a afrontar des de Catalunya. És important reconèixer que actualment ens trobem a la particular fi del cicle neoliberal que va començar a la dècada dels 1970 i al continent va prendre forma en la Unió Europea que es pogués expandir geo-políticament a costa del bloc post-socialista. Cal dir prou a neoliberals i neofeixistes escrivint-nos la història mentre nosaltres -l’esquerra- ho contemplem passivament. Ja fa dècades que portem a la defensiva i és hora de dir prou - el paradigma neoliberal ens ha acabat portant Trump pot destruir el planeta. Si els Comuns no passem a la ofensiva de manera nítidament progressista i donem exemple arreu del món, el neo-feixisme acabarà per imposar un nou ordre internacional fonamentat en el militarisme, l’Estat d’excepció i la falta de democràcia tant política com econòmica. L’actual regressió democràtica que lògicament desemboca en neo-feixisme és una conseqüència pràctica de la necessitat estructural del sistema polític de solucionar les deficiències del capitalisme neoliberal promovent repressió salarial i desmantellament de l’Estat del benestar en contra de la voluntat general de la població.

En aquesta direcció, és important destacar que les institucions europees han estat vulnerant els seus propis estatuts com va quedar palès en l’esclafament polític de Syriza. Sense anar més lluny, al 2015 el Banc Central Europeu va imposar una decisió política sobre el poble grec incomplint de manera flagrant la seva missió d’assegurar el funcionament del sistema de pagaments (“The consolidated version of the Treaty on the functioning of the European Union”, article 127, part 2, 4t punt). Però aquesta violació ja encaixa en la lectura restrictiva contra els drets socials i a favor del fonamentalisme de mercat que es fa generalment d’aquests tractats per part de les elits europees. En aquest sentit, el mandat del BCE no és de jure únicament l’estabilitat de preus -només ho és de facto-, sinó que també ha de recolzar els objectius de la UE tal com estan estipulats a l’article 3 del Tractat de la Unió Europea, que inclou un creixement econòmic equilibrat, el combat contra l’exclusió social i l’atur i a favor del progrés social [ https://rwer.wordpress.com/2013/03/31/the-three-mandates-of-the-european-central-bank-the-price-level-employment-and-stability/ ]. Pura deslleialtat institucional. Cap d’aquests objectius s’ha seguit seriosament arreu de la Unió Europea, una situació similar a l’article 47 sobre el dret a l’habitatge, 35 sobre el dret al treball, 43 sobre el dret a la sanitat, i el 26 sobre dret a l’educació a la Constitució Espanyola de 1978, que cal dir que coincideixen amb la mateixa Declaració dels Drets Humans en la matèria. El cas de Barcelona és flagrant: el mateix Draghi va reconèixer que la política monetària del BCE basada en el subministrament massiu de liquidesa al sector financer ha causat una bombolla inmobiliària a Barcelona, que inevitablement crea problemes de cohesió social i econòmica que les autoritats locals i catalanes tenen poc marge de maniobra fiscal per afrontar, com ja va quedar palès entre 2003 i 2008. Problemes d’aquest caire podrien ser solventats “des de dalt” per un govern federal europeu efectiu i una unió bancària transparent i justa, però o bé no hi ha voluntat política, només hi ha incompetència, o bé només interès de classe a aquell nivell de govern europeu. La veritat és que ja existeix un ampli ventall de motivacions en la legalitat espanyola, europea i internacional per impulsar propostes polítiques i econòmiques que articulin la sobirania dels pobles de manera substantiva i en clau de solidaritat internacionalista, encara que aquestes amenacin de torpedejar l’estabilitat de l’ordre neoliberal europeu, que és més polític que altra cosa. Varoufakis ja va demostrar que si bé un altre euro i una altra Europa són possibles de jure dins de la mateixa legalitat actual, no ho són de facto.

Per tal de posar l’economia i les finances sota control d’institucions democràtiques, fa falta desenvolupar un sistema de pagaments alternatiu/moneda alternativa, per exemple en la línia del WIR suís (introduït en un context econòmic similar) i d’altres monedes en funcionament a països de la UE, que funcioni a manera de banca popular d’inversions/cooperativa de crèdit per a poder gestionar la volatilitat en les fluctuacions de quantitat monetària principal (de l’euro) i connectada al teixit cooperatiu local. Aquesta moneda alternativa podria funcionar a mode de programa de treball garantitzat en la línia de Mosler, Mitchell, Wray, i el Levy Institute. A nivell online seria molt fàcil d’implementar a mode de targeta de dèbit online, com l’aplicació electrònica Venmo.

Una altra proposta pràctica per posar les finances sota control d’institucions democràtiques implica expropiar una part del parc privat d’habitatge buit, ara en mans de les grans finances, i destinar-lo a parc públic per a lloguer social per a resoldre l’actual crisi d’habitatge.

Sense democràcia econòmica estem condemnats a la dictadura política.


#12
  1. Finalment, en el marc de l’autèntica solidaritat internacional entre pobles, cal assenyalar la necessitat de jugar el marc conceptual del mateix ordre neoliberal europeu, que converteix el Mediterrani en un cementiri i no en un mar de mil ponts. Cal treballar per la solidaritat i coordinació política i econòmica dels pobles de la península Ibèrica, Itàlia, Grècia i França que la crisi de deute ens classificà com a PIGS, però també cal expandir la solidaritat a l’altre costat del Mediterrani per a connectar amb els alens democràtics procedents del Marroc, Tunísia, Egipte, Palestina, Líban, Turquia i Síria, les revoltes populars i democràtiques dels quals van ser esclafades amb molta més duresa que ho féu la Unió Europea. Només d’aquesta manera serem capaços de resistir la polarització a la que ens aboca el neo-feixisme internacional. En particular, la crisi dels refugiats és un problema polític que exposa la bancarrota moral de l’antic paradigma polític i hauria de presentar la fortalesa del nou paradigma dels Comuns. Per exemple: la creació d’una xarxa internacional de “Ciutats Santuari” amb Barcelona al capdavant, que acullen refugiats amb un visat ad hoc que podria obtenir-se després d’un seguit de tràmits online.

Link sobre el WIR suís: https://realcurrencies.wordpress.com/2012/04/19/the-swiss-wir-or-how-to-defeat-the-money-power/


#13

En nom de la solidaritat internacionalista amb l’altre costat del Mediterrani, voldria especificar que caldria:

  • col·laborar amb el partit d’esquerres i pro-kurd HDP que està sent brutalment reprimit per la dictadura islamo-feixista d’Erdogan
  • en la línia del govern de la República Txeca, contribuir recursos a la molt necessària reconstrucció de Kobane a Rojava, Kurdistan sirià, per exemple donant diners per hospitals i escoles.
  • comprometre’s a acceptar el mateix % de refugiats sobre població que Alemanya (1.24%): això són 90.000 persones i no 4.500. Ja tenim un gran parc d’habitatge buit i les transferències de diners incondicionals (és a dir, com ara renda bàsica) estan provades empíricament en oferir el millor nivell d’integració a diferència de forçar els refugiats a programes d’acollida i integració que serveixen per poc.
  • treballar amb plataformes municipals al voltant del Mediterrani, com ara per exemple Beirut Madinati, una experiència molt similar a BCN En Comú que intenta trencar amb les lleialtats clientelars de la zona.

Donant suport a experiències progressistes en aquesta línia demostrem que els Comuns som també capaços de lluitar no només contra la versió nativista-occidental del neo-feixisme, sinó també contra la seva versió islamista-oriental, invalidant de manera pràctica l’acusació d’“esquerra relativista” de la que ens acusa l’extrema dreta i per extensió la polarització social i dinàmica de lluita de civil·litzacions a la qual ens volen abocar Trump i ISIS.


#14

D’acord en no caure aquest fals binari que expliques @Kate. Exactament igual hem d’evitar el fals binari: “defensar la UE és defensar les forces neoliberals”. Sí, avui en dia hi ha una majoria neoliberal a la UE que utilitza les estructures de la UE per desenvolupar el seu programa. Sense la UE també desenvoluparien el seu programa, i, segurament, amb més éxit. Es pot ser crític amb qui governa una institució i molt crític en el seu disseny, sense haver de qüestionar-se la seva existència. No és un equilibri tant complicat.


#15

En efecte, @jesus.hernandez, seria oportú que en aquest debat es fugís de simplismes perquè la qüestió és complexa. La realitat és que formem part d’un ens polític supranacional on s’hi prenen (o en nom del qual es prenen) decisions essencials per a la vida quotidiana de 500 milions de persones. I com a classe popular subjecte a aquestes decisions la nostra forma més efectiva d’exercir-hi influència és la via electoral. Ens hem adonat en aquests darrers anys que si ens empoderem i organitzem el canvi és possible. A tots els nivells, i Europa no ha de ser una excepció. És més, com a eina poderosa real, el que convé és intentar tenir-la a les nostres mans per poder dur a terme la nostra agenda de manera més eficaç. En altres paraules, és un cam de batalla imprescindible per al nostre projecte d’emancipació social.

I a més d’aquesta dimensió interna, amb el triomf de Trump, i l’arribada del reaccionarisme a escala planetària, tenim una responsabilitat global de plantar cara, a partir dels valors de l’esquerra, i necessitem que aquesta contraposició tingui un pes específic prou rellevant a nivell mundial. Podem construir el relat amb les experiències locals, però per guanyar la partida de l’ hegemonia necessitem fer ús de totes les eines democràtiques que tinguem a l’abast, amb la UE com a clau de volta.