CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS: article 3. Dret a vot i cens electoral


#1

3.1. Requisits mínims per optar al dret a vot.

Els requisits que com a mínim s’hauran de satisfer per poder tenir dret a vot en els processos d’elecció interns seran els mateixos que per a poder afiliar-se en la modalitat de persona inscrita (Títol Segon dels Estatuts). Podent establir-se requisits addicionals d’acord a l’establert a l’article 12.

3.2. Univers censal.

Excepte en aquells casos en que el present reglament o reglaments específics desenvolupats d’acord a l’article 12 indiquin el contrari, amb caràcter general l’univers censal seran les persones inscrites en l’àmbit corresponent (podent-hi existir circumscripcions diferenciades si així s’indica).

3.3. Data de tancament del cens electoral.

La convocatòria formal d’eleccions ha d’especificar clarament la data de tancament del cens electoral:

a) Amb caràcter general es recomana el moment en què l’òrgan competent adopta l’acord de convocatòria (article 2.4)

b) De manera excepcional es pot modificar el termini esmentat, havent de ser aprovat per una majoria qualificada de tres quartes (3/4) parts l’òrgan competent. Els límits extrems a la modificació de la data de tancament del cens electoral vindran donats per:

  • Tres mesos abans de la data d’adopció de l’acord de convocatòria per part de l’òrgan competent
  • Mantenir el cens viu durant el període de votacions si el sistema de votació ho permet (és a dir, no tancar el cens electoral)

3.4. Revisió i correcció de les dades censals.

Qualsevol persona podrà consultar a partir del dia següent a la convocatòria formal d’eleccions, mitjançant els procediments i terminis que s’estableixin, si està inclosa en el cens i les dades que hi figuren; podent presentar sol·licitud d’inclusió, exclusió o modificació de dades. La Comissió Electoral corresponent resoldrà les incidències.


#2

A l’article 3.3 b) sobre l’excepcionalitat del tancament del cens electoral, eliminar la opció de mantenir el cens viu durant el període de votacions. No es pot deixar el cens obert ja que genera inseguretat sobre quin és el cos electoral i qui pot votar o no. Establir una data pel termini, entre l’acord de convocatòria i l’inici de les votacions. Per exemple un dia abans de l’inici de les votacions el cens ha d’estar tancat.


#3

En cap cas es pot mantenir el cens electoral obert i que les persones es puguin continuar inscrivint com a membres de Catcomu. com bé dius JLAR, genera inseguretat jurídica a molts nivells:

  • No se sap amb exactitud l’univers electoral, qui pot votar i qui no.
  • Possibilitat d’inscripcions “en massa” incontrolables i votació troll.
  • En qualsevol cas el cens ha d’estar tancat,com a molt tard, en el moment de la comunicació de la convocatòria d’eleccions o de qualsevol procés de votació de projectes o resolucions.
    Discrepo amb tu sobre que la data de tancament del cens pugui ser el dia abans de l’inici de les votacions, tot apel·lant a l’excepcionalitat ha d’estar justificada i ha d’estar aprovada per la Comissió Executiva Nacional per majoria qualificada de 3/4 parts. Aquesta excepcionalitat ha de servir per retallar els temps del calendari electoral que poden ser reduits d’acord amb la llei, per exemple els destinats a “campanya”. En cap cas pot ser la mera substitució d’un membre d’òrgan de Catcomú i ha de restar a casos de força major.

#4

El control del cens davant d’unes votacions és molt important per evitar intrusisme. S’ha de tancar en el moment en què es convoquen les eleccions sense excepcions